wtorek, 25 sierpnia 2015

Kto wykazy kasy pożyczkowej podrabia...

Jakiś czas temu zakupiłem do kolekcji kilka sztuk banknotów Darlehnkasse Ost Posen. Dotychczas miałem jeden czy dwa takie banknoty, a że posucha na rynku w czasie wakacji nie pozwoliła mi na żaden sensowniejszy zakup monetarny, to skusiłem się właśnie na banknoty. Były to 20 i 50 kopiejek oraz banknot 1-rublowy. Później na jednej z aukcji allegro w moje ręce wpadł następny banknot rublowy... Z mojego punktu widzenia dużo ciekawszy...
...bo pierwszy raz go wreszcie dojrzałem. Poniżej oba banknoty:



W zasadzie banknot jak banknot. Oba są w niezbyt dobrym stanie. Jednak różnią się od siebie, dlatego oba są wyjątkowe. Podstawowa różnica to napis:



Niby nie jest to duża różnica, ale wskazuje odmianę. Co jeszcze można zaobserwować, to zmienił się również wygląd samego banknotu - inne położenie np. cyfr 1.

Odmiany są znane 4. Zależą oprócz długości klauzuli, od wysokości liter. Są one wyszczególnione pod adresem: http://banknoty.republika.pl/tereny_wschodnie1915_1918/1_rubel_17_kwietnia_1916.htm

Kto wie, może niedługo pokuszę się o zebranie brakujących odmian... zobaczymy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz