poniedziałek, 29 grudnia 2014

Grosz z Wrocławia

No cóż, pierwszy z ostatnich zakupów już do mnie trafił. Kupiłem go dla obiecująco wyglądającego grosza z mennicy wrocławskiej. Okazał się niestety zwykłym w dodatku w nie najlepszym stanie...Za to drugi grosik przyniósł niespodziankę...

Na początek spójrzmy na grosika, którego miałem już w kolekcji:

Spójrzmy na kilka elementów charakterystycznych- po GR występuje wyraźna kropka na dole i nieco mniejsza u góry litery H. Oprócz tego 8 ma górny brzuszek "grzybkowaty". Ponadto druga jedynka w dacie jest wybita puncą od 180. No i kropka po HERZ jest oddalona od Z.

A teraz nowy zakup:

Stan nie najlepszy ale pozwala na wyróżnienie nowej odmiany- jedynki równe, 8 zwykła, 6 obniżona względem pozostałych, brak kropki przy H, litera H pomiędzy literami S i C. Ergo- kolejna odmiana stempla... i znów uzupełnienie katalogu. Mam nadzieję, że już ostatnie przed wydaniem...

1 komentarz:

  1. Bardzo ładny Grosiak i muszę powiedzieć, że dość oryginalny. Te kropki po GR to na pewno chodzi o skrót jeśli mówimy o tej dolnej, a druga ta górna to pewnie od odbicia, więc nic znaczącego. Ostatnio czytałem o monetach na http://www.skarbnicanarodowa.info.pl i bardzo podoba mi się zbieranie starych monet. Szczególnie takich sprzed kilku wieków, gdyż możemy sobie wyobrazić jak wyglądało kiedyś życie naszych przodków.

    OdpowiedzUsuń