poniedziałek, 7 lipca 2014

Pomyłki na monetach Prus Południowych cz. I

W jednym z wpisów obiecałem Wam, że na blogu poświęcę serię wpisów pomyłkom na monetach pruskich bitych dla Wielkopolski. Opisałem już monety z 1798 roku, więc o nich w ramach uzupełnienia kiedy indziej, natomiast dziś skupię się na Groszu dla Prus Południowych z błędem w napisie BORUSS.


Monetka przeze mnie omawiana pochodzi z roku 1797, a więc drugiego (i oficjalnie ostatniego roku bicia tych monet). W groszach z tego roku mamy do czynienia z kilkoma różnymi odmianami rewersu i awersu. Najczęściej pomyłki popełniali mincerze z mennicy we Wrocławiu, co zdarzało im się zresztą już w poprzednim roku. Mój grosik posiada błąd, który nie jest zbyt znaczący i nie był z pewnością wycofywany z obiegu, choć był prawdopodobnie tylko na jednym stemplu na co wskazuje liczba egzemplarzy, która przetrwała ( ja wyśledziłem ok. 6 sztuk w Polsce i kilka w Niemczech więc prawdopodobnie ogólna liczba wynosi do kilkudziesięciu lub kilkuset sztuk- mówię jedynie o aukcjach bez uwzględniania zbiorów muzealnych). Błąd ten jest błędem na rewersie i przez niego napis wygląda tak: I GROSSUS BORUS(siae) MERIDIONAL(is) 1797 zamiast oryginalnego: I GROSSUS BORUSS(iae) MERIDIONAL(is) 1797.
Jak widać błąd jest nieznaczny i jedynie skraca skrót nazwy Prus Południowych, jednak jest to spora ciekawostka która pozwala nam stwierdzić że było więcej stempli w mennicy wrocławskiej dla tej monetki ;)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz