wtorek, 23 grudnia 2014

Każdy może sobie sam sprawić prezent na gwiazdkę...

Na początek tego wpisu, aby sprawiedliwości stało się zadość odsyłam Was drodzy czytelnicy do wpisu pewnej znanej firmy numizmatycznej: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=323908427801319&id=287104854815010. A teraz do rzeczy... od dawna chciałem mieć własnego trojaka Zygmunta III z mennicy poznańskiej... Zalicytowałem więc w paru aukcjach do rozsądnych pułapów i udało się. Wygrałem takiego trojaczka:



Jak widać solidna firma, wygląd monety nie jest może oszałamiający ale mi to nie przeszkadza, zwłaszcza...że to właśnie tytułowy prezent na gwiazdkę :) Teraz czas na wyjaśnienie.

Po to właśnie był mi potrzebny wpis Pana Marciniaka. Otóż zakupiona przeze mnie moneta jest opisana jako pozycja P.94.1.a u Igera. Tu już duże zastrzeżenie do firmy, o to zupełnie inny typ popiersia i korony. Ale nie to jest tym prezentem. Otóż jak się okazało Iger nie notuje takiej odmiany, podobnie Kopicki w monetach Zygmunta III Wazy. 
U Igera występuje natomiast zarówno awers jak i rewers mojej monety. Awers jest to pozycja P.94.2.a zaś rewers jest nienotowany (skośne E w AE) ale najbliżej mu do pozycji P.94.3.b lub P.94.5.c albo P.94.7.b najbardziej skłaniam się ku opcji nr 2, ale i tak pochylone E dyskwalifikuje raczej ten typ. Tak więc mam nową nienotowaną nigdzie hybrydę znanego awersu i (prawdopodobnie) nieznanego rewersu. Teraz trochę poszperam w archiwach różnych aukcji... kto wie, może tam znajdę moją monetkę :)

1 komentarz: