środa, 15 lipca 2015

Nowa odmiana ternara z 1627 roku! (dość dziwna)

Już ładnych kilka dni temu zakupiłem na allegro ładnego ternarka z 1627 roku... Zrobiłem to, ponieważ rzadko można znaleźć te money w takim stanie, a chciałem wymienić swojego złomowego...

Nie przyglądałem się dokładnie zdjęciom aukcyjnym...no i trafiło się.





Moneta jest dość dziwna...

Już sama legenda awersu jest dość ciekawa. Zawsze wyglądała tak: SIG III D G REX PO M D, a tymczasem tutaj mamy legendę: SIG III D G REX PO M... 

Ale to nie jedyna osobliwość tego egzemplarza. Spójrzmy na tarczę herbową na rewersie... te krzywe półksiężyce aż rażą...sam wygląd 2 w dacie też jest dość koślawy. Pogoń wygląda na zatartą więc ciężko stwierdzić, czy jest dobra.

Czy to fals? Nie.
Wskazuje na to kilka faktów - korony, kształt orła, monogramu, liter są idealne. Stemple do tej monety wyszły z mennicy. 

Jednak, czy jest to produkt oficjalny? Według mnie nie! Niedbałość wykonania sugeruje, że wykonano te stemple "na szybko" nie dbając o zachowanie detali. Może więc to wyrób jakiegoś pracownika mennicy wykonany do osobistego bicia monet...a może przed zamknięciem mennicy w 1627, lub wkrótce po tym fakcie wykonano ten stempel i wybito nim ileś tam sztuk monet? Na to odpowiedzi już chyba nie znajdziemy. Moneta jest jednak warta zainteresowania i uwagi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz