sobota, 20 września 2014

Boże chroń...monety!

Wszedłem dziś rano na znany polski portal aukcyjny, żeby zobaczyć ile czasu zostało do końca kilku aukcji...i co tam zobaczyłem? Pierwsza strona działu numizmatyka- ordynarne falsy monet Polski królewskiej, podróbki carskich rubli- do tego się już przyzwyczaiłem, Polacy niestety mają dar do podrabiania monet- robiliśmy to już zanim produkowaliśmy własne! Ale oprócz tych podróbek zobaczyłem
coś w tym stylu:
Źródło: https://www.numizmatyczny.pl/go/_info/?id=1737


W zasadzie co mam przeciwko? Srebro, ładne wykonanie, napis replika żeby nikt nie miał wątpliwości... ale to coś imituje monetę!!! Od dawna jestem przeciwny wszelkim "numizmatom" ze srebra złotu czy czego tam jeszcze nie mają z metali. Dlaczego? Bo to nie jest moneta! To nawet nie jest medal, to coś na wzór tych tanich jarmarcznych żetonów imitujących stare monety tyle, że w wersji de luxe. Ale jeszcze gorzej było, gdy dokopałem się do tego egzemplarza i zobaczyłem kto jest producentem! Mennica Polska S.A.!!! O zgrozo! Z całym szacunkiem do pracowników mennicy, ja rozumiem, że trzeba zarobić, dlatego nie mam nic przeciwko sztabkom okazjonalnym (sam nawet posiadam taką z podkową), numizmatom ze srebra(jak kiczowate by nie były). Okej, produkujcie je, skoro macie popyt, ale żeby zalewać rynek numizmatyczny replikami monet w srebrze?! Zdawało mi się zawsze, że Mennicy Polskiej S.A. powinno raczej zależeć na odbiorcom z rynku numizmatycznego...takie działanie raczej ich nie przysporzy. Fakt- moneta rzadka, niezwykle piękna, ale może zamiast wybijać taki chłam zrobić tzw. nowe bicie starymi stemplami z jakąś parafką dla odróżnienia od oryginału? To byłoby dla każdego Numizmatyka ciekawostką... A taki badziew nie zainteresuje raczej żadnego szanującego się Numizmatyka, ani tym bardziej inwestora, który za tę cenę będzie wolał kupić trochę czystego srebra.
I tu też mały apel do Was szanowni czytelnicy- nie kupujcie tego typu badziewia- to nie jest ozdoba dla kolekcji, wręcz przeciwnie.

2 komentarze:

  1. Post stary a wpadłem tutaj przypadkowo :)

    "ale żeby zalewać rynek numizmatyczny replikami monet w srebrze?!" mała poprawka to replika w metalu (na krążku MET) :) zwykły złom :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat wziąłem zdjęcie ze złego sklepu (podejrzewam zresztą, że też wklejone przypadkowo. Tu jest cała specyfikacja tego wynalazku http://sklep.mennica.com.pl/numizmaty/srebrne-numizmaty/rybak-5zl-ag-1/

    OdpowiedzUsuń