poniedziałek, 15 września 2014

Nowe trafy i...

...Kolejna odmiana półgrosza dla Prus Południowych :) Jak wspomniałem w poprzednim wpisie- na targach powiększyłem swoją kolekcję o nowe eksponaty.








Zacznijmy od monet. Na początek monetka nr.1 10 pfennigów miasta Poznania- moneta zastępcza. Do zdobycia stosunkowo łatwa, gdyż zachowało się sporo egzemplarzy, jednak rzadko w dobrym stanie. Ta jest przyzwoita i chętnie przyłączyłem ją do swojej kolekcji, gdyż dotychczas jeszcze takiej nie miałem. Monetka nr.2 to kolejna odmiana półgrosza dla Prus Płd. i, co ciekawe dotychczas nie opisana przeze mnie w tym wariancie. Jest to wariant stempla awersu z małym monogramem i rewersu bez kropek po słowach z małą kreską ułamkową. Dla mnie więc kolejna ciekawostka i bez wahania ją zakupiłem mimo dość sporej jak na ten stan zachowania ceny (35 zł!). Następna monetka nie zachwyca zdecydowanie urodą, jednak zakupiłem ją, gdyż jest bardzo ładnie centralnie wybita, na prawie idealnym krążku (widoczne perełki na obwodzie prawie całej monety). I wreszcie ostatnia- najbardziej mnie ciesząca moneta- 3 grosze Wielkiego Księstwa Poznańskiego z mennicy wrocławskiej z 1816 roku. Pierwsza taka monetka w mojej kolekcji zakupiona po śmiesznie niskiej cenie 40 zł, co cieszy dodatkowo :) Moneta ta jest niezwykle ciekawa, gdyż jest to emisja, która trwała przez niecały rok. Do dzisiaj nie jest do końca jasne, skąd wzięła się emisja monet WKP, prawdopodobnie była to emisja mająca na celu przyzwyczaić mieszkańców WKP do nowej stopy monetarnej.
Na koniec wspomnę o zakupionej książce- "NUMIZMATYKA ŚREDNIOWIECZNA" Stanisława Suchodolskiego. Wspaniała książka napisana w bardzo ciekawy sposób, obowiązkowa pozycja dla każdego, kogo interesuje mennictwo średniowieczne! Zdecydowanie polecam ;)

Ps: Od wczoraj pod linkiem https://www.facebook.com/pages/Moja-numizmatyka/287104854815010 funkcjonuje fanpage bloga ;)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz