piątek, 14 listopada 2014

Część nowości

Od dziś jestem szczęśliwym posiadaczem kilku ciekawych monetek, którym poświęcę parę najbliższych wpisów. Na początek zacznę jednak od tego...jak ważne są języki...
Jakiś czas temu napisałem maila do Bundesarchiwum w celu uzyskania informacji na temat interesujących mnie monet (mail był po angielsku). W odpowiedzi (po niemiecku!) zostałem skierowany do archiwum Prus. Napisałem więc tam (znów po angielsku) i... dziś otrzymałem odpowiedź z...na moje oko wykazem dokumentów mnie interesujących (również całość po niemiecku). Zatrudniłem do tego już cały sztab znajomych i rodziny i doszedłem do wniosku, że czas zacząć się uczyć tego języka... A teraz ad rem jak mawiali starożytni. W dzisiejszych przesyłkach dostałem kilka ciekawych monetek Prus Południowych i Wielkiego Księstwa Poznańskiego. O większości napiszę coś w ten weekend, dziś zaś skupię się na trojaku dla WKP z 1816 roku z Wrocławia.
Monetka prezentuje się tak (na żywo znacznie lepiej):
W zasadzie mógłbym wyjść z założenia- trojak jak trojak, odmiana z chudymi literami i tyle, miła nowość do kolekcji :) ale(że też zawsze muszę aż tak się wgłębiać we wszystko)... No właśnie, ale porównałem go z dotychczas posiadanym przeze mnie trojakiem z grubym napisem... Oto jak to wygląda w zestawieniu:

W czym sęk? Na pierwszy rzut oka wszystko ok... tylko że po wnikliwej obserwacji, mierzeniu, etc wyszło iż... Odmiana z grubymi literami chyba nie istnieje :(
Zwróćmy uwagę na trzy rzeczy- po pierwsze położenie cyfr względem liter- jest identyczne! Dalej literka Z jest w obu przypadkach tak samo pochylona, a kropka nad literą O znajduje się w tym samym miejscu! Co się dzieje?! Czyżbyśmy mieli do czynienia z postępującym zniszczeniem stempla i (być może jakimś poprawieniem go?) czy też jednak jest są to inne punce a podobieństwo wynika z nakładania na stempel gotowego wzoru w jakiejś ramce? (według mnie niezbyt prawdopodobne...) Ktoś ma jakieś inne sugestie, albo coś na potwierdzenie/obalenie tezy o braku drugiego(grubego) stempla? Może np ktoś z czytelników posiada te trojaki (chętnie obejrzę ich zdjęcia)... Zachęcam do wypowiedzi, bo może rozwieje ona różne wątpliwości...

Ps. Dziś minutę po północy nastąpi mój debiut jeśli chodzi o publicystykę- na stronie katalogmonet.pl pojawi się mój artykuł dotyczący ciekawostek odnośnie monet Prus Południowych ;) zachęcam do komentowania ;)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz