piątek, 21 listopada 2014

I kolejna ciekawostka w kolekcji :)

Od dziś jestem szczęśliwym posiadaczem jednej z pierwszych monet, o których wiemy na pewno, że pochodzą z mennicy poznańskiej. Jest to niezwykle rzadki denarek tylko...no właśnie- czyj?




Monetka o której mowa to denar Polski z XIV lub początku XV wieku. Ktoś już wie? Tak, to albo Jadwiga, albo Jagiełło.



Monetka jest piękna. Według rycin z "Ilustrowanego skorowidzu pieniędzy polskich i z Polską związanych" Kopickiego byłaby to Jadwiga (wygląd kluczy, orła). Jednak sprzedawca w opisie aukcji zaznaczył, iż jest to denar Jagiełły.Dlatego też powęszyłem. Porównując wygląd orła z mojego denarka z denarami Ludwika Węgierskiego, Jadwigi i Jagiełły ze Wschowy i Krakowa doszedłem do dwóch wniosków. 1. Orzeł z mojego denara przypomina zdecydowanie orły z monet Ludwika Węgierskiego i Jadwigi. 2. To wcale nie wyklucza, że to moneta Jagiełły... Dlaczego? Gdyż niektóre denary Jagiełły ze Wschowy mają bardzo podobnego orła. Skłaniam się jednak, że jest to Jadwiga- zaufam Kopickiemu, opiniom znajomych i własnym porównaniom, aczkolwiek będę teraz polował na denar Jagiełły jeśli gdzieś  się pojawi w celach porównawczych ;)

1 komentarz:

  1. Pozostaje mi tylko życzyć kolejnych tak udanych łowów jeżeli chodzi o monety. Ja pewnie nawet bym nie wiedział co to jest, gdyż na ten moment uczę się numizmatyki. Wiem za to, że regulamin w sklepie https://www.skarbnicanarodowa.pl/opinie/2-uncategorised/197-regulamin-sklepu-do-24-05-2018 jest ważnym aspektem i przed każdym zamówieniem monet lepiej jest się z nim zapoznać.

    OdpowiedzUsuń