niedziela, 6 lipca 2014

Jak budować bibliotekę numizmatyczną?


No właśnie, jak? Co człowiek to inna zasada. Opinie są różne, tak samo doświadczenia, dlatego powiem Wam jak ja buduję swoją.
Zasadę mam prostą, skoro czegoś nie ma w internecie, to trzeba się dowiedzieć gdzie jest. I według tej zasady działam.
Jak już wiecie w moim kręgu zainteresowań leżą głównie monety wielkopolskie i dla Wielkopolski bite (co nie znaczy, że inne mnie nie interesują). Temat ten jest opracowany w niezbyt dużym stopniu, dlatego też ciężko o znalezienie informacji stricte numizmatycznych. Z tego też powodu jako zapalony historyk rozpocząłem od studiowania historii ziem wielkopolskich jak i historii Polski, gdyż i ona ma spore znaczenie jak pisałem w jednym z poprzednich wpisów. Zwłaszcza warto tu polecić książkę Antoniego Czubińskiego, Witolda Jakóbczyka i Zdzisława Kaczmarczyka pt. "Dzieje Wielkopolski w wypisach". Jest to wspaniały wstęp do poznania historii regionu na przestrzeni wieków przed skupieniem się na konkretnym okresie historycznym. Równolegle z czytaniem książek historycznych należy namierzyć także książki poświęcone numizmatyce. I tu pomocni są zwykli ludzie, bo to co znajdziemy w internecie(zwłaszcza jeśli nie zajmujemy się szeroko opracowanym tematem) to zazwyczaj jedynie niewielki urywek całości. Natomiast warto poszukać przede wszystkim po regionalnych muzeach. W moim przypadku było to Muzeum Archeologiczne w Poznaniu, a konkretnie Pan Zbigniew Bartkowiak, któremu serdecznie dziękuję za okazaną pomoc. Oprócz tego, warto też studiować fora numizmatyczne, wirtualne muzea itp w poszukiwaniu osób, które posiadają monety z interesującego nas okresu, bądź wypowiadają się fachowo na ich temat. Istnieje bowiem spore prawdopodobieństwo, że osoby te posiadają, bądź znają jakieś opracowania dotyczące tematu, których wcześniej nie odkryliśmy i tu znów ukłon w stronę Pana Jarka, dzięki któremu poznałem kilka opracowań. Jeśli zaś czujecie, że potrzeba innego opracowania dla Waszego tematu, to spróbujcie sami się o nie pokusić, tak jak ja tworząc katalog ;) mam już pierwsze dane i czekam na znacznie więcej ;) nie wstydźcie się, wszystko się przyda, nawet najbardziej oczywiste rzeczy, a zwłaszcza zdjęcia rzadszych odmian ;)
Jestem niezmiernie ciekaw jak Wy budujecie swoje biblioteczki? Podzielcie się doświadczeniami, może będą przydatne dla innych ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz