piątek, 25 lipca 2014

Prace nad katalogiem

Jakiś czas temu, o czym informowałem na łamach mojego bloga, rozpocząłem pracę nad katalogiem monet Prus Płd. i Wielkiego Księstwa Poznańskiego. Chciałbym więc podzielić się z Wami wynikami pierwszych tygodni pracy.Najpierw zacznę chyba od tego na jakim etapie znajduje się moja praca.... Mam opracowanych 21 monet Prus Płd i WKP, w tym 3 odmiany groszy PP z 1797 roku z mennicy we Wrocławiu i od dziś 7 odmian półgroszy z tego roku z tejże mennicy. Ponadto, cały czas staram się wzbogacać własny zbiór, a wszelkie zdjęcia monet znajdujące się już (oraz w przyszłości) są zdjęciami rzeczywistymi, co ma plusy i minusy. Plusem jest rzecz jasna to, że monety te są prawdziwe i wiadomo na 100%, że nie są wymysłem autora, oraz że można je zdobyć w ten, czy inny sposób. Minusem natomiast jest zdecydowanie to, że nie są niekiedy w pełni czytelne (tak jest np z odmianą grosza, którego zdjęcia prezentowałem tutaj).

Teraz więc trochę o tym, jaki przyjąłem system i na jakie trudności natrafiłem.
Początkowo, chciałem się posiłkować internetowymi katalogami monet i po prostu przepisać to co w nich jest...Tak...to był błąd. I to dość spory, bowiem katalogi te, nie są zbyt specjalistyczne i wskazują jedynie podstawowe odmiany, co jest jeszcze do przeżycia w przypadku groszy dla PP, ale już jest niedopuszczalne choćby dla półgroszy. Ponadto, uparłem się, aby w katalogu były prawdziwe zdjęcia, a w katalogach niestety są to zazwyczaj rysunki ;(

Kolejną trudnością było zdobycie zdjęć monet, których nie posiadam. Spotkało mnie tu miłe rozczarowanie, gdyż kilkanaście zdjęć wraz z opisami dostałem od czytelników, a pozostałe uzyskałem z kolekcji własnej, oraz paru osób zajmujących się tematem. Jednak to wciąż zaledwie kropla w morzu potrzeb. Liczę bardzo również na Waszą pomoc drodzy czytelnicy ;) Pracy czeka mnie jeszcze sporo, ale myślę, że już w przyszłym roku (a może nawet pod koniec tego) będę już miał wstępną wersję katalogu :)

1 komentarz:

  1. Ja również bardzo ostrożnie prowadzę swój katalog, gdyż wiem jak bardzo łatwo można go uszkodzić. W sumie najwięcej w nim mam monet kolekcjonerskich http://www.skarbnicanarodowa.net.pl/monety-kolekcjonerskie ale akurat to jest taki typ monet który uwielbiam zbierać. Oczywiście nie pogardzę starymi monetami czy medalami.

    OdpowiedzUsuń